Als ondernemer ben je trots op je verwezenlijkingen. Wanneer één van je ‘kindjes’ het levenslicht ziet, wil je dat natuurlijk delen. Een mogelijkheid om dit te doen is via het schrijven van een persbericht. Een persbericht is een goede optie om zoveel mogelijk mensen te bereiken die jou en je onderneming (nog) niet volgen, zowel online als offline. Het kan dus een briljant idee zijn om met een persbericht te werken. Wie weet hoeveel nieuwe klanten je zo binnenhaalt!
Maar … hoe begin je hier juist aan? En is een persbericht wel een ideaal medium voor de boodschap die jij wil verspreiden?
Ik gids je even door de basics.
Wees een journalist
Ik weet het, het is niet zo gemakkelijk om je in iemand anders te verplaatsen. Maar deze keer loont het écht de moeite. Kruip eens in de kleren van een journalist. Probeer om zo objectief mogelijk naar jouw project te kijken. Heeft het eigenlijk wel nieuwswaarde? Kan je de krantenkop zo voor je zien? En als het antwoord op deze vragen “nee” is: hoe kan je ervoor zorgen dat het die nieuwswaarde wel krijgt?
Vermijd herhaling
Je hebt een bijzonder leuk project dat absoluut niet verveelt. Je hebt er zoveel moeite ingestoken en zoveel werk voor verzet. Het is uniek en niemand heeft het eerder gedaan. See what I did there? Niet doen. De lezer (in dit geval de journalist) heeft geen enkele nood aan herhaling, maar wil kort en duidelijke boodschappen ontvangen.
Maak geen reclame
Deze tip hangt nauw samen met de eerste. Wanneer je journalist bent, wil je een krantenartikel schrijven en geen reclameblaadje. Wil je toch graag reclame maken voor jouw project, zorg er dan voor dat het op zijn minst in een nieuwsartikel ‘verpakt’ zit. Op die manier krijgt de journalist wat hij of zij wil, en jij vaart er ook wel bij. Een duidelijke win-win!
Ken je spellingregels
De dt-regel, die hebben we ondertussen wel onder de knie. En het internet kan ook soelaas bieden wanneer we niet meer 100% zeker zijn over de schrijfwijze van een bepaald woord. Maar vergeet niet dat er nog zoveel andere fouten zijn die je, vaak zonder het echt te beseffen, kan maken. Heel veel fouten zitten verdoken in interpunctie, de congruentie van een werkwoord, hoofdlettergebruik …
Gouden tip van de juf: laat je tekst eens nalezen door een kritische vriend of collega.
Roep de hulp in van een expert
Ik zie in mijn praktijk vaak ondernemers die graag alles zelf doen. Dat is begrijpelijk, want hun onderneming is een groot deel van hun leven. Maar soms is het beter om bepaalde zaken uit handen te geven waar je zelf minder goed in bent. Het is geen ramp om toe te geven dat schrijven minder je ding is. En hey, ik kan je hierbij helpen.
Stuur me gerust een berichtje via judith@milh.be, dan bekijken we samen hoe ik jou van dienst kan zijn.
Commenti